
تبلیغات

جستجو

پیوندهای روزانه

امکانات جانبی
گرافیک محیطی چیست؟
گرافیک محیطی
رد پای گرافیست ها، در هیچ جا به اندازه محیط زندگی اجتماعی پررنگ نمی باشد. وقتی در خیابان قدیم می زنیم، نشانه های تصویری و گرافیک محیطی بسیاری مشاهده می شود که هر کدام سعی در ایجاد ارتباط با مخاطب دارند. حتی در جاده های بیرون شهر و بیابان ها نیز می توان نمونه هایی از آثار گرافیست ها را دید.
اصطلاح طراحی گرافیک محیطی ترجمه ی عبارت (Environmental Graphic Design ) است. اصطلاحهای طراحی گرافیک محیط شهری و طراحی محیطی و طراحی لوگو را نیز برای این مفهوم به کار می برند. در واقع زمانی که یک ساختار گرافیکی در ارتباط مستقیم با گروه های مختلف یک جامعه شهری بوده و هدف آن ایجاد یک فضای زندگی مساعد و دلپذیر و هماهنگ ساختن آن با سن و فرهنگ و خلق و خوی افراد آن جامعه باشد، از آن به عنوان گرافیک محیطی یاد می شود.
به این ترتیب هر آنچه به کمک عناصر تصویری بر مبنای دانش وسیع هنرهای تجسمی و استفاده از امکانات هنرهای زیبا در سطح جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. و باعث جلب توجه مخاطب شود در این حیطه است. انسان به واسطه گرافیک با محیط پیرامون خود و با دیگران ارتباط برقرار می کند. به این ترتیب شاید بتوان گفت که گرافیک محیط از مهم ترین زیرشاخه های هنر گرافیک است.
با توجه به معنای گسترده و وسیعی که گرافیک دارد و طیف بسیار متنوعی از عناصر بصری ای که در حیطه تعریف خود جای می دهد. می توان برای آن تاریخچه ای به قدمت نگارگری دانست. به عبارتی تمامی ایدئوگرام ها،پیکتوگرام ها، خطوط هیروگلیف، تزیینات قصرها، کتیبه ها و سنگ نبشته های پادشاهان در به تصویر کشیدن پیروزی ها و صحنه های قدرت نمایی خویش و نیز ستون های سنگی در معابر عمومی را باید جزء مقدم ترین کارهای گرافیک محیط به حساب آورد.
ابزار های مهم در گرافیک محیطی
بیلبورد
بیلبورد همان تابلو تبلیغاتی بزرگ نورپردازی شده ای می باشد که در کنار خیابان های اصلی، اتوبان ها و جاده ها از فاصله دور دیده می شوند. به عبارتی بیلبورد صفحه ای است که بر روی دیوار نصب می گردد، آگاهی می دهد و مطلبی را می رساند. دلیل اصلی جلب توجه عابران و رانندگان بزرگی بیش از حد بیلبورد نیست، بلکه پیام و طرحی است که در آن وجود دارد که در صورت استفاده به جا از بیلبورد می تواند مجذوب کننده و تاثیر گذار باشد. به همین دلیل سرعت انتقال پیام و کیفیت انتقال پیام از نکات مهم استفاده از بیلبورد می باشد.
استند
کاربرد استند بیشتر در نمایشگاه ها، سالن های همایش و کنفرانس ها، فروشگاه ها و مراکز خرید و هتل ها بوده و معمولا به صورت ایستاده یا عمودی و به شکل استوانه ای با چند وجهی ساخته می شوند. ابعاد استند به مراتب کوچک تر از بیلبورد است، اما نحوه اجرای آن مشابه بیلبورد است.
سوپرباس
تبلیغ روی اتوبوس از شیوه های تبلیغاتی نسبتا جدیدی در ایران می باشد. اما در اروپا و امریکا عمری بیش از ۶۰ سال دارد. برخی این اصطلاح را مختص اتوبوس های دو کابین می دانند و بعضی دیگر اجرای تبلیغات روی هر گونه از اتوبوس را سوپرباس می دانند.
به طور کلی اهداف و کاربردهای اصلی گرافیک محیطی در چند زمینه خلاصه می شوند:
- تبلیغات
- امور آموزشی و فرهنگی
- هدایت و راهنمایی و اطلاع رسانی
- کاربرد تفریحی و زیباسازی شهری
- ایجاد نظم و ایمنی
- افزایش سطح اطلاعات و فرهنگ جامعه
جهت مطالعه ادامه این مطلب کلیک کنید.
مطالب مرتبط

ورود کاربران

عضويت سريع

چت باکس
| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |

پشتيباني آنلاين

آمار























تبادل لینک هوشمند

خبرنامه
